• За нас
  • Пишете ни!
събота, 25 март, 2023
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн
Дарение
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство Изящни изкуства

Дучо ди Буонинсеня и емблематичните му картини с Мадона и Младенеца

отДа Ян
3 декември , 2022
Дучо ди Буонинсеня и емблематичните му картини с Мадона и Младенеца

Централен фрагмент от „Маеста“, 1308-1311 г., автор Дучо ди Буонинсеня. Музеят в Сиена - Museo dell'Opera metropolitana del Duomo, Италия (публичен архив)

Изглежда има нещо действително универсално в образа на майка с дете. В продължение на повече от 3000 години, от древен Египет до Европа и извън нея, художници от различни култура изобразяват майки, които носят, защитават и хранят децата си в най-различен контекст.

Въпреки че са изобразени всяко според собствения си културен стандарт, тези произведения на изкуството все пак предават колективния човешки опит от майчина грижа и любов, която осигурява връзката, даваща ни живот и през цялата история е гарантирала приемствеността между културите в нашия свят.

10 27 mother with child egypt 1200x1602 1
Египетски стенопис на майка и дете, около 1422-1411 г. пр.н.е., в гробницата на Менна в Тиванския некропол, Египет (публичен архив)

Там, където този мотив става най-популярен, със сигурност е средновековна Европа. В църкви и дворци религиозните изображения, икони и олтари изпълват ежедневието на християните, предоставяйки нравствени учения за детето Христос и неговата свята майка.

Всъщност мнозина вярват, че това са повече от обикновени изображения – по-скоро те са материалното присъствие на божественото на земята. По тази причина такива изображения са поставяни на олтари и светилища и дори са носени в религиозни процесии.

Първоначално повечето от тези картини следват стандартна формула в традиционен стил без много промени. Но към 13-и – 14-и век в Италия някои художници стават по-чувствителни към емоционалния заряд на божествените образи и започват да експериментират с дълбоки чувства, въплътени в религиозната живопис.

Дучо ди Буонинсеня от Сиена (Duccio di Buoninsegna, 1255 г. –1319 г.) е един изключителен пример сред тези художници. Той се откроява като един от най-великите художници на италианското средновековие. В неговите творби, например картината „Мадона с младенеца с два ангела“, създадена за църква в град Креволе, Италия, виждаме нежна чувствителност в начина, по който той избира да визуализира темата за божественото състрадание.

Лицето на Богородица, ярко осветено отгоре, се навежда с нежност към Христос, когото тя ни представя с дясната си ръка. Очите ѝ гледат навън, докато всичките ѝ скръбни емоции са покорени от царящ мир. Средновековните картини на тема майка и дете често показват Мария с изразителна тъга, тъй като тя вече знае, че нейният син е предопределен да страда за спасението на човечеството.

duccio the madonna and child 128 1200x1795 1
На тази картина на Дучо Младенецът Христос се протяга към лицето на майка си, сякаш да избърше сълзите ѝ. „Мадона с дете и два ангела“ (Мадона от Креволе), около 1283-1284 г., автор Дучо ди Буонинсеня. Темпера върху дърво, 89см х 60см. Музеят в Сиена – Museo dell’ Opera del Duomo, Италия. (публичен архив)

Но в случая на Дучо скръбта на Мария изглежда балансирана от по-високото разбиране за крайната цел на Христовото страдание. Така че тя издържа на болката, като прави почти толкова голяма жертва, колкото и той. Детето Христос обичайно държи ръката си в жест на благословия, но тук вместо това той посяга към лицето на майка си, сякаш бърше сълзите й. Тази нотка на голяма човечност контрастира и се допълва добре с непоколебимия му поглед, който издава чувство на убеденост относно мисията на светското му пътуване.

По-ранните картини на Дучо в крайна сметка довеждат до неговия шедьовър „Маеста“ (Maestà – Величието на Мадоната бел. ред.), полиптих, завършен през 1311 г. за главния олтар на катедралата в Сиена. Неговият голям централен фрагмент изобразява Мария и нейното дете на трон сред множество ангели и светци. Тук, прославена заедно с Христос, Девата изглежда величествена, простирайки любовта си от собствения си син към цялото човечество.

По този начин върховният дар на Дева Мария за света, както показва Дучо в картините си, ни посвещава в истинско разбиране за голямото състрадание и безкористност на една майка.

Споделете тази статия

Последвайте ни във Фейсбук:

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани Публикации

„Музите Урания и Калиопа“, 1634 г., Симон Вуе (маслени бои върху дърво 80/125 см)

„Музите Урания и Калиопа“ на Симон Вуе – възхвала на небесното великолепие

0
0
На двете снимки са майката (вляво) и бабата на Мильо Балтов, нарисувани през 1910-те години (снимка: Делчо Кунчев)

През очите на духовността – картините на стрелчанина Мильо Балтов

0
0
Детайл от "Меркурий, короноващ Философия, майка на Изкуството" (снимки: Владимир Теребенин / Държавен музей Ермитаж)

Любов към мъдростта: „Меркурий коронoва Философия, майка на Изкуството“

0
0
(снимка: Рената Седмакова/Shutterstock)

Десет музикални инструментa, които ни свързват с Небето

0
0
1 7 14 Chapelle sistine chapel

Постоянството на Микеланджело: урок за постигане на величие

0
0
Декоративно дърво от малки оригами жерави (Снимка на Наоки Оногава)

Японeц създава декоративни бонсаи от хиляди малки жерави оригами

0
0
На количката, освен бюстовете на Славка и Борис Деневи, е качен и радиоапарат "МИнерва", подарък за семейството от оперния певец Борис Христов (снимки: СБХ)

Славка и Борис Деневи: Oтвъд забравата на комунизма

0
0
Детайл от "Храстовидни божури" от Таки Катей

Какво знаем за Таки Катей – знаменития японски художник, застъпник на традициите

0
0
Детайл от „Мадона Алба“, около 1510 г., от Рафаело. Масло върху дърво, прехвърлено на платно. Колекция на Национална художествена галерия Андрю У. Мелън, Вашингтон. (Национална художествена галерия, Вашингтон)

Как Рафаело, „виртуозът на Ренесанса“, улaвя цялостно човешката природа

0
0
leonardo da vinci 1128923 1280

„Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи

0
14
Следваща публикация
Основателят и председател на Световния икономически форум Клаус Шваб, Давос (Fabrice Coffrini/Getty Images)

Клаус Шваб определи Китай като "ролеви модел" за други страни

Epoch Times лого
Facebook Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
    • Бизнес
    • Конфликти
    • Политика
  • Китай
    • Взаимоотношения
    • Общество
    • COVID-19 и Ваксинация
    • Комунистически режим
    • Отнемане на органи
    • Човешки права
  • Култура и изкуство
    • „Шен Юн“
    • Българска история и култура
    • Изящни изкуства
    • Литература
    • Сценични изкуства
    • Традиционна култура
  • Наука и технологии
    • Околна среда
  • Начин на живот
    • Семейство, традиции
    • Здраве
    • Вкусно и полезно
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
Copyright © 2021 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове
Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн

© 2019 Epoch Times България.