Изящни изкуства

Milan, Italy - March 15, 2016 - The Last Supper by Leonardo da Vinci in the refectory of the Convent of Santa Maria delle Grazie

Леонардо да Винчи и „Тайната вечеря“ през погледа на Джорджо Вазари

Тайната вечеря е едно от най-значимите произведения на религиозното ренесансово изкуство и изобразява момента, в който Исус съобщава на своите ученици, че един от тях ще го предаде. Емоциите на учениците Му в този момент са уловени от гения на Леонардо да Винчи на стенописа в Санта Мария деле Граицие в Милано. За живота на Леонардо и подробностите около сътворяването на "Тайната вечеря" споделяме откъс от биографичната книга на неговия съвременник Джорджо Вазари "Животописи на велики художници, скулптори и архитекти“.  Свидетели сме как под въздействието на небесните светила в телата человечески много често се вливат по естествен път най-големи дарования и как понякога в едно тяло ...

Централен фрагмент от „Маеста“, 1308-1311 г., автор Дучо ди Буонинсеня. Музеят в Сиена - Museo dell'Opera metropolitana del Duomo, Италия (публичен архив)

Дучо ди Буонинсеня и емблематичните му картини с Мадона и Младенеца

Изглежда има нещо действително универсално в образа на майка с дете. В продължение на повече от 3000 години, от древен Египет до Европа и извън нея, художници от различни култура изобразяват майки, които носят, защитават и хранят децата си в най-различен контекст. Въпреки че са изобразени всяко според собствения си културен стандарт, тези произведения на изкуството все пак предават колективния човешки опит от майчина грижа и любов, която осигурява връзката, даваща ни живот и през цялата история е гарантирала приемствеността между културите в нашия свят. Египетски стенопис на майка и дете, около 1422-1411 г. пр.н.е., в гробницата на Менна в Тиванския некропол, Египет (публичен архив) Там, ...

„Музите Урания и Калиопа“, 1634 г., Симон Вуе (маслени бои върху дърво 80/125 см)

„Музите Урания и Калиопа“ на Симон Вуе – възхвала на небесното великолепие

Досег до вътрешната същност: какво предлага традиционното изкуство на сърцето Кои са гръцките музи? Зевс, владеещият гръмотевиците цар на боговете и Мнемозина, богинята на паметта, имат девет дъщери, които са наричани деветте музи. Музите са смятани за богини, които носят вдъхновение. Те са вдъхновителки и покровителки на музиката, поезията, танците и знанието. Интересно е да се отбележи, че точно съюзът на Зевс, често свързван с проблясъка на светкавица и Мнемозина, майката на паметта, е необходим за създаването на деветте музи като източници на вдъхновение. Понякога казваме, че нашите моменти на вдъхновение идват при нас „мигновено“. Може също да си помислим: „Защо не се сетих за това ...

На двете снимки са майката (вляво) и бабата на Мильо Балтов, нарисувани през 1910-те години (снимка: Делчо Кунчев)

През очите на духовността – картините на стрелчанина Мильо Балтов

Вдъхновени от афиш за изложба с образи колкото човешки, толкова божествени, в последния уикенд на май с фотографа Делчо Кунчев решихме да посетим Регионален Етнографски музей - Пловдив. Така успяхме да заснемем изложбата на Исторически музей – Стрелча: „Мильо Маринов Балтов. Романтичният образ на вярата. 150 години от рождението на художника“. Без да  сме запознати с пълната биография на този даровит стрелчанин, пък донякъде и пловдивчанин, неговите творби сами разкриват будителската му натура. От картините струи талант, който търси съприкосновение не просто с изящното, а с извисеното и божественото в човека. Сякаш целият живот на художника е освобождаване на духовността чрез личния пример на многоизмерно отдадената на обществото личност. ...

Детайл от "Меркурий, короноващ Философия, майка на Изкуството" (снимки: Владимир Теребенин / Държавен музей Ермитаж)

Любов към мъдростта: „Меркурий коронoва Философия, майка на Изкуството“

Преди двe хиляди и петстотин години Сократ не допуска поетите в своята утопична република. Според него те са твърде опасни, защото създават илюзии, които отклоняват гражданите от истината. Противоотровата, която Сократ предлага, е цар-философ - мъдър водач, който да може да цензурира поетите и да ги напътства в творчеството им. Царят-философ не би позволил на поетите да разказват приказки за злонамерени богове - като тези в поемите на Омир. Вместо това царят-философ би насочвал поетите да показват боговете с достойнство и чест, така че действията им да бъдат пример за подражание. Царят-философ обаче би цензурирал не само поезията. Всички изкуства биха били под контрола на философа. ...

(снимка: Рената Седмакова/Shutterstock)

Десет музикални инструментa, които ни свързват с Небето

По традиция музиката се смята за празник на Божественото, а музикалните инструменти - за пратеници - свещени инструменти, предаващи Божественото слово. Независимо от етническата и расова принадлежност на човек или от коя част на света е, изглежда всеки разбира чувствата, които предава универсалният език на музиката. Например в древен Китай - векове преди идването на власт на комунистическия режим - учени и мъдреци са използвали музиката, за да насочват емоциите на хората в положителна посока и да издигат моралния им облик, приближавайки ги до Създателя. Интересно е да се спомене, че традиционният китайски йероглиф за щастие (樂, “Лъ“) е подобрен на йероглифа за музика (樂, „Юе“). ...

1 7 14 Chapelle sistine chapel

Постоянството на Микеланджело: урок за постигане на величие

Историите на изкуството: Какво можем да научим от живота на художниците Микеланджело Буонароти е безспорно един от най-великите художници в историята. Той е роден през 1475 г. и е живял до зрялата 88-годишна възраст. Мислел е за себе си главно като скулптор, но е създал и някои от най-великите фрески, архитектурни шедьоври и поезия от италианския Ренесанс. Какво прави Микеланджело велик? Каква е тайната му при създаването на толкова много велики произведения на изкуството? Сигурен съм, че отговорът на този въпрос е доста сложен, но ще разгледаме епизод от живота на Микеланджело заедно със собствения му отговор на въпроса. Детайл от картината „Микеланджело Буонароти“, около 1545 ...

Декоративно дърво от малки оригами жерави (Снимка на Наоки Оногава)

Японeц създава декоративни бонсаи от хиляди малки жерави оригами

"Жеравите функционират като съд за събиране на емоциите на хората, останали без отговор" Художникът Наоки Оногава, който винаги е смятал оригами жеравите за символ на мира, им придава ново значение, създавайки от тях своите произведения на изкуството. Миниатюрните, ръчно изработени хартиени жерави оживяват за нов живот като „листа“ по клоните на декоративни дръвчета в стил бонсай. (Снимка на Наоки Оногава) За 30-годишния художник Наоки Оногава от Токио изкуството оригами е страст от детството: „Сред пресъздаваните фигури в оригами жеравът се отличава като особено известна, традиционна форма на това изкуството" - споделя Оногава в имейл до The ​​Epoch Times. Оногава започва всяко произведение на изкуството, създавайки асиметричното ...

На количката, освен бюстовете на Славка и Борис Деневи, е качен и радиоапарат "МИнерва", подарък за семейството от оперния певец Борис Христов (снимки: СБХ)

Славка и Борис Деневи: Oтвъд забравата на комунизма

Изложбата „Отвъд картините: за изкуството и живота на Борис и Славка Деневи“ беше закрита на 14 юли 2021 г. след два месеца престой в пространството на Съюза на българските художници на улица „Шипка“ 6. Първоначално изложбата е обявена до 22 юни, но заради големия интерес е удължена с още три седмици.   „Над 100 души минаваха всеки ден — сподели кураторът Антон Стайков, — и оставаха дълго, четяха внимателно всичко.“ Антон Стайков и Свобода Цекова представиха заедно картините на големия български художник Борис Денев и дъщеря му Славка пред около 60 зрители във вечерта на закриването ѝ. За да разкажат историята на едно семейство, преживяло две исторически ...

Детайл от "Храстовидни божури" от Таки Катей

Какво знаем за Таки Катей – знаменития японски художник, застъпник на традициите

Защитник на традицията във време на огромни промени През 90-те години на IX век японският художник Таки Катей (1830-1901) е на върха на кариерата си. Удостоен с професионални признания и обсипан с поръчки, през 1893 г. е отличен за "Императорски дворцов художник" - признание за работата му за императорския двор на Япония. Въпреки славата на Таки вероятно никога не сте чували за него. Причината Таки „сега да не е известен, дори в Япония“ е, че в началото на XX век стилът на творбите му се разглежда като остарял, пише кураторът Росина Бъкланд. Според нея художници, асоциирани с Токийското училище за изящни изкуства, финансирано от правителството, „се ...

Page 1 of 2 1 2

Последни новини

Epoch Times Bulgaria